Heeft het zin om mijn muziek te laten pluggen?

Ben je er zeker van dat je echt een goed nummer of een goede plaat hebt gemaakt? Stuur je muziek dan naar ons op. Wij gaan luisteren en alleen als wij inschatten dat het nummer kansrijk is, willen wij het opnemen in ons promotietraject. Met kansrijk bedoelen we ten eerste dat je nummer bij één van de grotere zenders gedraaid zou kunnen worden. En ten tweede dat je de kosten die je maakt voor het laten pluggen indirect weer terug zult verdienen. Bijvoorbeeld door meer SENA-inkomsten, meer optredens of beter betaalde optredens en/of meer BUMA inkomsten. 

Naast de muziek is ook je eigen verhaal relevant. De kans dat je plaat opgepikt wordt door de radiostations is veel groter als het verhaal van je band klopt. DJ’s willen graag iets over een nieuwe band of artiest kunnen vertellen als ze hun plaat draaien, het helpt dus als er iets interessants over je te zeggen is.

Vul dan ook dit formulier in, zodat we een goed idee krijgen, wie je bent, wat je doet etc.

Het medialandschap van radio- en tv programma’s, websites en (muziek)tijdschriften is voortdurend in beweging. Wij doen er alles aan om onze database van radiomakers, muzieksamenstellers, journalisten en influencers up-to-date te houden.

Van nieuwe releases sturen we zeer gericht mailings naar (muziek)journalisten, deejays, muzieksamenstellers en relevante blogs en websites. Daarnaast hebben we directe toegang tot de dropboxen van de grotere zenders waaronder 3FM, Radio1, Radio 2 en Radio 5. Onze promotie richt zich in Nederland zeker ook op de grotere nationale zenders. Naast 3FM, Radio 1, 2 en 5 zijn dit ook 538, SlamFM, Veronica en 100%NL. Voor België ligt de focus op de VRT 1 en 2, Q-music en Studio Brussel.

Muziekpromotor Landelijke Radiostations

Effectieve professionele radiopromotie via Muziekpromotor

Natuurlijk gaan we ook niet voorbij aan die duizenden andere redacties en muzieksamenstellers bij lokale en regionale omroepen. Immers hier zitten vaak enthousiaste muziekliefhebbers, die zeker ook geïnteresseerd zijn in nieuwe muziek.

Naast de gewone muziekredacties voor de zenders zijn er met name (bij de publieke omroep) in de weekenden en de avonduren juist veel programma’s die hun eigen keuzes kunnen maken voor de muziek waar ze aandacht aan besteden. Muziekpromotor verstuurt dan ook gericht mailings naar deze programma’s. 

Nog steeds wordt er nog wel ouderwets geplugd in Hilversum. Een kleine groep van vooral oudere mannen rijdt  iedere week naar Hilversum om daar hun plaatje met een praatje te verkopen. Dat doen ze vaak goed en overtuigend. Maar je kan je voorstellen dat de meeste deejays gewoon liever de liedjes horen, de relevante informatie ontvangen en niet echt staan te popelen om pluggers te ontvangen. Zo is ook de regionale plug in Hilversum recentelijk helemaal afgeschaft en natuurlijk is ook door de de corona periode een hele nieuwe situatie ontstaan. Pluggen zoals Muziekpromotor het aanpakt,  is de nieuwe standaard voor muziekpromotie

Lees hier de meestgestelde vragen over digitale radio- en perspromotie.

Als Muziekpromotor onze plaat wil pluggen, wat zijn dan de kosten? Hier vind je prijzen.

Hoe kan ik jullie opdracht geven voor promotie? Vul dit formulier in.

Singles of een album?

Het is tegenwoordig verstandig om – voordat je een album op de markt brengt – eerst (digitale) singles uit te brengen. Als je eerst je album al ‘weggeeft’ op Spotify is het veel lastiger om daarna nog singles van het album te promoten. Heb je al een album op de plank liggen, heb geduld en breng eerst een aantal singles uit.

BUMA & SENA inkomsten

Bumastemra-Sena-300x187-300x187

Als je liedje gedraaid wordt kan dat behoorlijk geld opleveren. Je moet hierbij denken aan BUMA inkomsten en SENA uitbetalingen. Het meeste geld is te vangen bij de publieke omroep: Bijvoorbeeld 3 minuten op 3FM levert bijna€ 24,-  op, 3 minuten op RTL4  ruim € 100,-. Een 3FM Megahit wordt zeven dagen lang, acht keer per dag gedraaid en levert je €1340,- op.

Meer dan 1500 adressen!

Muziekpromotor regionale zenders

Meer dan 1500 actuele adressen van muzieksamenstellers, radioredacties en DJ's.

Onze database bevat op dit moment meer dan 1500 contacten van Muzieksamenstellers, Deejays en Muziekredacties. Natuurlijk zijn er voortdurend vele wisselingen in het medialandschap. Iedere week zijn wij onze database daarom aan het updaten, bijwerken en uitbreiden. We beheren de meest complete database van muziekprofessionals die op zoek zijn naar nieuwe muziek.

Ben jij werkzaam bij een lokale, regionale of landelijke omroep en/of beheerder/samensteller van een relevante Spotify-playlisten en ontvang je nog niet onze mailing. Meld je aan via dit formulier en je ontvangt ook iedere week de informatie over de nieuwste hits en audiobestanden in hoge kwaliteit.

Digitaal pluggen via Muziekpromotor: goedkoop, duurzaam en efficiënt.

Digitale radiopromotie heeft voor- en nadelen. De voordelen zijn evident. Je betaalt niet voor de tijd dat een plugger onderweg is en de rij staat bij een deejay om zijn plaatje te pitchen. De meeste deejays en muziekredacties wijzen er ook op dat ze veel liever hun muziek en informatie digitaal krijgen aangeleverd. Ook hen scheelt dit veel tijd. Bovendien is digitaal pluggen veel duurzamer en veel meer van deze tijd.

Digitaal pluggen scheelt de wereld aan auto-kilometers. Tot voor kort stroomden de parkeerplaatsen van het mediapark nog vol met auto’s van pluggers uit alle windstreken. Er was vaak voor gekozen om geen wegwerp ceedeetjes meer uit te delen. Maar de echte milieuwinst valt te halen door geen kilometers meer te maken. Muziekpromotor heeft bewezen dat professioneel pluggen ook digitaal kan.  

Een nadeel is dat de terugkoppeling beperkter is. Je hoort niet direct dat een plaat al dan niet gedraaid of afgewezen wordt. Het grote voordeel is dat het kostenefficiënt is. De gemiddelde ‘ouderwetse’plugger vraagt € 750,- voor het pluggen van een single. Dat is op zich niet onredelijk, het pluggen is zoals eerder uitgelegd ook enorm tijdrovend. Dat wil zeggen pluggers zijn eigenlijk vooral aan het reizen of aan het wachten.

De digitale plug is wat dat gaat aangaat veel en veel efficiënter. Voor € 220,- ex btw kunnen we jouw plaat meenemen in onze digitale promotietraject. Alle prijzen voor digitale radio- of perspromotie in Nederland of België vind je hier.

Promotie van EP's en albums.

Bij het promoten van EP’s en albums zullen we ons vooral ook richten op de schrijvende pers. Je moet hier denken aan muziektijdschriften, kranten en vooral ook blogs. Onze inzet is er hier vooral opgericht om zoveel mogelijk recensies te verkrijgen. Het promoten van een EP zullen we standaard combineren met het pluggen van één single track.

Voor het promoten van een album gaan we uit van twee losse singletracks die extra afzonderlijk gepromoot worden. De prijzen voor Promotie in Nederland of België voor je EP of album vind je hier.

Een kleine investering die een veelvoud kan opleveren!

Wat levert het dan op? Muziekpromotie is van essentieel belang om inkomsten te genereren voor de artiest. Airplay zal leiden tot hogere inkomsten voor de Buma en hogere inkomsten voor de Sena. Door een notatie op één van de playlisten van de nationale zenders kunnen de (on)kosten voor muziekpromotie snel terugverdiend worden. Tel daar bij op het promotionele effect van airplay: aandacht van Radio, TV of schrijvende pers is de manier om nieuw publiek naar de concerten te lokken. Ook hierdoor kunnen de inkomsten voor de artiest vergroot worden. We werken doelgericht en transparant.

Ook recensies kunnen natuurlijk een meerwaarde hebben. Goede recensies in gerenommeerde muziektijdschriften zijn goud waard. Maar ook recensies op kleinere blogs kun je goed gebruiken om weer te delen op je eigen social media kanalen.

apple music spotify oder deezer 1

BUMA/SENA

Als je liedje gedraaid wordt, kan dat behoorlijk geld opleveren. Je moet hierbij denken aan BUMA inkomsten en SENA uitbetalingen. Het meeste geld is te vangen bij de publieke omroep: Bijvoorbeeld 3 minuten op 3FM levert bijna € 24,-  op, 3 minuten op RTL4  ruim € 100,-. Een 3FM Megahit wordt zeven dagen lang, acht keer per dag gedraaid en levert je € 1340,- op.

SENA keert voor een liedje op 3FM €10,- uit en voor een liedje op Radio 538 € 14,-.

STREAMING/LIVE

Ook via de digitale diensten zullen je inkomsten toenemen als je track aandacht krijgt. Airplay zal zonder meer leiden tot meer streams via oa Spotify, downloads via iTunes en meer volgers. En natuurlijk wordt je waarde als live-act groter naarmate je meer aandacht krijgt via de media. Je zal gemakkelijker meer publiek trekken, dus ook meer of beter betaalde optredens kunnen krijgen.

Staat je muziek nog niet op Spotify, dan kun je dat hier snel en gratis regelen: www.traxfree.com

Stuur je muziek

Graag beluisteren we je track. Stuur je muziek op en wij zullen snel reageren.

Ons uitgangspunt is dat wij een meerwaarde voor jouw carriere willen kunnen hebben. Concreet is het onze doelstelling dat we zorgen dat jouw investering na verloop van tijd de moeite waard blijkt te zijn geweest. Bijvoorbeeld omdat je meer optredens kreeg, meer volgers, meer Sena en/of Buma inkomsten etc. Veel muziek nemen we niet aan om te pluggen. Dit zegt lang niet altijd iets over de kwaliteit. Het betekend dat wij dan denken dat we niet de meest geschikte partij voor jouw/jullie zijn om promotie te doen.

De muziek moet kwalitatief van hoog niveau zijn, goed geproduceerd en/of opvallend of vernieuwend zijn. Natuurlijk willen we muziek vooraf beluisteren en beoordelen. Qua genre zijn we breed. Het gaat van wereldmuziek tot trance of metal. En van het kwalitatief goede Nederlandstalige of streektaal product tot Indiepop.

Wat hebben jullie verder nog nodig om onze muziek te pluggen?

Naast de audio (bij voorkeur in .wav formaat) hebben wij een biografie, artiestenfoto, hoesfoto en links naar de website en social media nodig. En natuurlijk het verhaal achter de plaat. Je kunt hier voor dit formulier op onze website gebruiken. Hier kun je je contactgegevens invullen en links naar je social media accounts.

Daarnaast ontvangen we graag een artiesten foto een hoesfoto van de single, EP of het album en de audiobestanden. Graag zowel in wav als mp3 formaat. Dezen kun je bijvoorbeeld via wetransfer versturen naar info[at]muziekpromotor.com.

Zodra we alles in goede orde ontvangen hebben, sturen we de factuur. Na betaling kunnen we starten met de promotie.

Kan ik mijn muziek laten pluggen door MUZIEKPROMOTOR?

Heb je een echt een goed nummer opgenomen? Is jouw compositie de moeite waard en goed genoeg geproduceerd om gedraaid te kunnen worden op bijvoorbeeld Studio Brussel, 3FM, Radio 2 of Radio538?

Laat je horen!

Ben je er klaar voor om je muziek te laten promoten in Nederland en/of Vlaanderen?
Verzoek om Promotie

tags: waar vind ik een goede plugger | wie is de beste muziekpromotor |wat kost een plugger | wat is de beste radio- en perspromotor | hoe krijg ik mijn nummer op de radio | waar vind ik een perspromotie | hoe kan ik mijn album promoten | iplugger